Weekend
"Болашақ" бағдарламасының түлегі
- Мектепті жақсы оқып шықтым. Бірақ, үздіктердің қатарында болғаныммен ағылшын тіліндегі деңгейім төмен еді. Ата-анам талабымды байқап "Қазақ-түрік" колледжіне оқуға жіберді. Өзіңіз білесіз, бұл оқу орнында ағылшын тілі тереңдетіліп оқытылады. Оның үстіне өзім бітірген Тараздағы қазақ-түрік колледжінде елге белгілі азаматтар түлеп ұшқан. Сол биікке жеткен азаматтардан алған мотивацияның әсерінен болар, шетелде оқуым керек деп бел шештім. Себебі біз бітірген уақытта 26 баланың 12-сі сырт елдің оқу жүйесінде білім алуды жөн көрді. Солардың қатарында мен де табылып, халықаралық TOEFL сынағында 543 ұпай жинадым. Ал, "Болашақ" бағдарламасы бойынша талап 400-ден жоғары болуы керек. Менің ұпайым жеткілікті болғаннан кейін көп ізденіп, құжаттарды әзірлеп, тілді толық меңгеруге күш салдық. Ойлана келе, Американы таңдадым. Ең алғаш рет шет елге аттанып, тіл курсын оқуға Аризона штатының Финикс қаласына келдік. Талап бойынша тілді меңгеруге 1,5 жыл уақыт беріледі. Мен оны жарты жылда аяқтап, әрі Индиана штатындағы Пёрдью университетіне жолдама алдым.
АҚШ-та білім аламын деген ойға тоқтауымның тағы бір себебі, бізге дейін оқыған азаматтардың көшбасшы болып келгендігі дер едім. Өйткені біз бітірген білім шаңырағында оқыған аға буын өкілдері әлі күнге дейін АҚШ-та қызмет етіп, ендігілері елге оралып, табысты атанғандары мені қайрай түсті.
- Орынды сұрақ. 5 жыл АҚШ-та тұрып келсем де сол ел туралы толыққанды білдім деп айта алмаспын. Алайда, енді ғана шетел көруге талпынған жастарға мына мәселелерді айтқан болар едім. Көп адамдар өзге елде оқып жатырмын деп қызды-қыздымен құжат тапсырады. Түскеннен кейін оқу бағдарламасымен танысып, ішкі талапқа енгеннен соң қиындықтарға мойынсұнбайды. Себебі шетелде біздегідей "келдім-кеттім" жүйе жоқ, ерке баланың сценарийі жүрмейді. Бұл ерекше күш-қайрат, ерік жігерді қажет етеді. Өзім алғаш оқыған жылдары бір пәнге қажетті тапсырма үшін кітапханада 4-5 сағатымды арнайтынмын. Кейде қонып та қалатын уақыттар аз болмады. Себебі Америкада сабақ беретін ұстаздар сіздің қай жақтан келгеніңізді, бұрынғы базалық біліміңіздің бар-жоғына қарамайды. Олар америкалық балалардың білім стандартын білуі керек деген қағидамен тапсырма береді. Яғни сіздің өреңіз әлемдік стандарттарды қабылдауға дайын болуы шарт. Ал, ол күні-түні оқумен келеді. Бұған қоса өмірлік қағида, яғни шыдамдылық пен өжеттілік те керек. Себебі талаптың тым жоғарылығына шыдамай оқудан қол үзіп қалғандар жастар болды. Тағы бір ескерері, Батыс елдерінде заң қатаң. Тәртіп орнымен жүреді. Бәрі де заң алдына иіледі. Сондықтан аға-көке, ортаға туысты қосу сынды біздегідей жеңілдіктер жүрмейді.
- Мұндай жағдайдың бар екені рас. Бірақ бұл түбегейлі дұрыс деген сөз емес. Меніңше, адамның ауылда не қазақы отбасында өскені тілді меңгеруге тосқауыл бола алмайды. Ол адамның өзіне байланысты. Бір ғана мысал айтайын, менімен бірге жетісайлық жігіт шетелде оқуды қалады. Шынын айтсам, ол әуелі орыс тілін меңгерді, кейін ағылшын тілін ептеп үйренді. Ол маған қарағанда екі есе қиналды. Екі есе сабаққа шұқынумен болды. Алайда, емтихан барысында бізді шаң қаптырып кеткен жайы бар. Яғни адамның ерік-жігері толық бір мақсатты істі орындауға жетелеуі керек. Қазір сол жігіт Астанадағы жоғары лауазымда жұмыс істеп жатыр. Оқи алмаймын деген шектеу тек санада ғана қалыптасады.
- Мен келіспес едім. Себебі "Болашақ" бағдарламасының кереметтігі сонда, мұнда кетемін деп бел буған азаматтардың шама-шарқына қажетті қаражатты толық өтейді. Әр ақшаның өз есебі бар. Шәкіртақыға бөлінген қаржыны жеткізе алмау адамның ысырапшылдығы мен үнемшілдігіне келіп тіреледі. Ай сайынғы жатын орын, азық-түлік, жол шығындары бәрін де есепке алу маңызды. Әрине, ақша тапқысы келгендер қосымша жұмыс та істей алады. Сол себепті аса бір проблема деу қисынға келмейді.
- Мынадай елдің білімі мына елге қарағанда бәсең деп топшылауға болмас. Себебі анализ жүргізген емеспін. Десе де, Америка мен Ұлыбританияның білім жүйесін саралауға болады. Сөзсіз, АҚШ-тың білімі мойындалады. Жаһандық рейтингтегі үздік 10 университеттің тең жартысы Құрама Штаттағы білім ордалары екені ақиқат. АҚШ-та зерттеу бағыты мықтап қолға алынған. Лабораториялардың жабдықталуы, оқытылу жүйесі, кітапханалардың байлығы жағынан студенттерге қолайлы. Ал, Британияда күнделікті сабаққа қатысу міндетті емес. Бірақ, ай соңында емтиханнан жоғары ұпай алу маңызды. Бұл тәртіпке ден қоя алмайтын жастар үшін қиындық тудырады.
Білім алу бөлек, оны өмірде қолдану бір бөлек. Шынын айтқанда, біздің елде жастардың көбісі тек диплом үшін оқиды. Ал, Америкада студент қағазға емес, қабілеттерін шыңдау үшін оқуға түседі. Қарым-қабілетін ашу үшін өзіне керекті пәндерге таңдау жасайды. Кредиттік технология деген осыдан шыққан. Ал, біздегі жоғары оқу орындары конвейрлі білім беретін секілді. Дипломның соңына еріп, әйтеуір бір мамандық алып шықсам болды деген ой жатады. Бұдан кейін қабілетті маман шықпайды. Ал, қолынан іс келмейтін маманды жұмыс беруші алмайды.
- Тек жоғары оқу орындарында ғана емес, мектеп жүйесіне де өзгеріс қажет секілді. Біз мектептегі балаға ақпаратты тым көп беріп, қажетті-қажетсіз білімді тықпалағандай боламыз. Бұл басты проблема. Балаға фантастикалық кітаптарды оқытып, армандауды, қиялдауды, еркін ойлай алуды дамытуымыз қажет. Белгілі бір шеңберден шыға алмай қалатын жастар келешекте тек жұмысшы күші ретінде ғана қалып қоя береді. Біздің мектептерде диктаторлық жүйе орнығып алған. Еркіндік өте аз. Сондықтан балалар жасық келеді. Осының салдарынан көшбасшылық қабілеттерді шектейміз. Бар ойы үй тапсырманы орындап, сабақты 4-5-ке бітіру ғана. Содан барып балалардың өмірге бейімділігі төмендей береді.
- Бізге коммуникациялық қабілеттер өте жақсы деңгейде үйретілді. Яғни елмен араласу, көшбасшылық қасиетті бойға дарыту жолға қойылған. Америка университеттері leadership, яғни тұлғалық қасиеттерді меңгеруді алғышарт ретінде санайды. Сондықтан америкалықтар үшін тек көшбасшы ғана керек. Себебі американдықтар елмен сөйлесуге өте ашық. Мүмкіндіктерді жақсы көре біледі. Уақытылы жұмыс жасаудың жолын түсінеді.
Мен оқыған Пёрдью университетімен келісімге келген компаниялар жұмыс беруші ретінде жыл сайын жәрмеңке ұйымдастырады. Ол жәрмеңкеге түйіндемеңізді алып, сұхбаттасудан өтесіз. Бірақ оған дейін университет ішінен арнайы мекемелер тегін сабақ беріп, сіздің адами қабілетіңізді ашуға жәрдем береді. Осы көшбасшылық, өзіңді бірінші санау, елмен тең дәрежеде сөйлеу әдісі маған Қазақстанға келгенде көп көмегін берді. Дәл осы қасиеттердің арқасында Қазақстандағы мықты компанияға шақырту алдым.
- Түпкі тамырды жаһанданудан іздеген дұрысырақ. Заманауи медианың дамуы қалаған елде оқып, шекара асып ілім жолына түсуге жол ашып отыр. Бірақ елден кетіп жатқандарды сатқын деуге қарсымын. Олай дейтінім, өзге елге аттанған қазақ жастарының бірқатары біздің мемлекетке реніші бар деген сөз. Қазақстандағы заң, ішкі саясат саласы адамдарды біраз қыспаққа алатыны жасырын емес. Жемқорлықтың тамыр жаюы, жалақының төмендігі, бизнесті еркін жасауға кедергі келтіру мәселелері шешілсе елде қалуға мүдделі болатын жастар көбейеді.
- Сіз тізбектеген проблемалардың бірінші сатысына жалақы жайы қосылады. Шет ел көріп келген маманды елде ұстап қалу үшін міндетті түрде жоғары жалақы керек деген сыңаржақ ойлар бар. Бұл пікірді жанды деуге бола ма?
- Белгілі бір дәрежеде жанды деп айтамын. Біреулер әншейін тек диплом үшін оқып, ендігі бірі қабілеттерді игеріп келеді. Жат елде оқыған жастар салыстырмалы түрде анализ жасағаннан кейін Қазақстанның кемшілігін бірден байқайды. Сондықтан жайлы комфортты өмірді өз елінен көре алмағаннан кейін елден кетуге мәжбүр болады.Бірақ, мынаны да түсіну керек. Қазақстанға қайтып келген әлдеқайда тиімді, өйткені шетелге қарағанда біздің елде бәсекелестік аса жоғары емес, сондықтан ерге оралу қолайлы.
Сұхбаттасқан
Абай ТАҒЫБЕРГЕН