Bugin

Комикс қалай пайда болды?: Комикстің үш дәуірі

Авторларды қолдау орталығы

mediabugin@gmail.com

Адамзат ерте заманнан бері мысырлық иероглифтер, грек фрескалары немесе ортағасырлық гобелендер болсын, үйлесімді оқиға жасау үшін иллюстрацияларды қолданды. Қазіргі таңда, бұл иллюстрацияларжы заманауи тілде комикс деп атайды. Жалпы, комикстердің тарихы 18 ғасырдың ортасынан басталады. 

Комикстердің пайда болуы қоғамның саяси-әлеуметтік өмірімен тығыз байланысты. Егер бұрын иллюстрациялар негізінен діни мәтіндермен сүйемелденсе, Ағартушылық дәуірінен бастап сатира элементтері бар  бейнелер пайда болды. 

Комикс жасаушы, алғашқы авторлардың бірі ағылшын суретшісі және иллюстраторы Уильям Хогарт (1697 - 1764) болды. Қоғамның келеңсіз әрекеттерін әшкерелеу мақсатында Хогарт жалпы тарихпен біріктірілген картиналар мен гравюралардың тұтас циклдарын жасады, мысалы, «Жезөкшенің мансабы», «Ананың мансабы» және «Сәнді неке». 

Комикстің дамуының келесі кезеңі газет-журналдардың жаппай таралуымен келді. Баспагерлер иллюстрациялар шындыққа түсініктеме берудің тамаша тәсілі екенін тез түсінді және көп ұзамай суретті әңгімелер танымал басылымдардың міндетті айдарларына айналды. 

Суретшілер форматпен тәжірибе жасаудан қорықпады және ортақ тақырыппен біріктірілген иллюстрация циклдарын жасады. Оның үстіне, XIX ғасырдың екінші жартысынан бастап мұндай циклдар басылымдарда тұрақты түрде пайда болып, өз кейіпкерлерін қалыптастырды. 

Авторлар эксперименттерден қорықпады. Швейцариялық карикатурашы Родольф Тёпфер, «Обадия Олдбактың шытырман оқиғалары» кітабының авторы сызбалардың астына мәтіндік жазулар қойды. Неміс ақын-әзілкеші Вильгельм Буш «Макс және Мориц» шығармасын жасады. Оның бұл туындысы өз замандастары мен халыққа үлкен әсер етті. Онда ақ-қара иллюстрациялар өлеңмен сүйемелденді, ал американдық Ричард Ф.Аутколт қолдануды енгізді.   

Аутколт жасаған, Hogan's Alley, Yellow Kid (айтпақшы, «сары баспасөз» тіркесі осы комикстен шыққан) және «Бастер Браун» сериялары алғашқы дәстүрлі комикстер болып саналады. 

Алғашқы комикстер ақ-қара түсті болды, ал алғашқы түрлі-түсті газет комикстері 1894 жылы Уолт Макдугалдың New York World газетінде пайда болды. 

Комикстердің алтын ғасыры 

Алғашқы газет комикстері әзіл-оспақ және сатиралық болды. Бірақ ХХ ғасырдың жиырмасыншы жылдарынан бастап Атлант мұхитының екі жағындағы баспасөзде шытырман оқиғалы және детективтік әңгімелер пайда бола бастады. «Рух», «Бак Роджерс», «Флэш Гордон», «Тинтиннің шытырман оқиғалары» мыңдаған жанкүйерлерді жинап, Флойд Готфредсон мен Аль Талиаферроның Микки Маустың шытырман оқиғалары туралы газет жолақтары да үлкен сұранысқа ие болды. 

Тіпті газет комикстерін күнделікті, жұмыс күндері және жексенбі күндері деп бөліне бастады: егер күнделікті жолақтар ақ-қара түсте басылған болса, бірақ жексенбілік комикстер түрлі түсті болды. 

1929 жылға дейін комикстер тек қолданыстағы газеттер мен журналдарға қосымша ретінде шығарылды және оларды бөлек сатып алу мүмкін болмады. Бірақ 1929 жылы жағдай өзгерді. Dell Funnies журналының бірінші санын шығарды, ол газеттің күнделікті жолағынан ең жақсы газет әңгімелерін қайта басып шығарды.   

Бес жылдан кейін баспагерлер журналдарда түпнұсқа оқиғаларды жариялай бастады, ал 1938 жылы комикс нарығы барлық уақыттағы ең көрнекті мультфильм кейіпкерлерінің бірі Супермен бейнеленген Action Comics-тің бірінші санының шығуымен мәңгілікке өзгерді. Оның пайда болуымен кейінірек «комикстердің алтын ғасыры» деп аталатын дәуір басталды. 

Екінші дүниежүзілік соғыс кезінде ең танымал жанрлар суперқаһармандар мен күлкілі жануарлар туралы әңгімелер болды. Көптеген әңгімелер ашық патриоттық болды, капитан Америка және басқа да көптеген кейіпкерлер жаумен белсенді түрде күресті. 

Бір қызығы, соғыстағы ержүрек суперқаһармандар туралы әңгімелер тылда үлкен сұранысқа ие болды, ал сарбаздар майдан өмірінің қиындықтары мен сұмдықтарынан біраз уақыт болса да құтылуға мүмкіндік беретін бейбіт және күлкілі комикстерді көбірек ұнататын. 

Елуінші жылдардың басында теледидардың жаппай таралуымен комикстердің танымалдылығы төмендей бастады. Барлық дерлік суперқаһармандық хикаялар елуінші жылдардың басында жойылып, олардың орнын вестерн, ғылыми фантастика, жұмбақ, детектив және романтика басты. Бірақ бұл жанрлар да жойылып кету қаупінде болды. 

Күміс дәуірі 

1954 жылы психиатр Фредрик Вертам комикстердің жастарға теріс әсер ететінін, бұл жасөспірімдер арасындағы қылмыс пен жүздеген басқа күнәлардың көбеюіне әкелетінін сенімді түрде мәлімдеді. Жұртшылықтың ықпалымен баспагерлер тыйым салынған және рұқсат етілген тақырыптарды анық жазған арнайы комикс кодексін шығаруға мәжбүр болды. 

Кодекстің пайда болуы детективтік комикстерді және қорқынышты фильмдерді жойып жіберді, бірқатар баспалардың жабылуына әкелді және алпысыншы жылдардың басынан бастап белсенді түрде дами бастаған суперқаһарман жанрының ренессансына жанама әсер етті және жетекші орынды жеңіп алды. Сосын ұзақ жылдар бойы нарықтағы басты позицияға айналды. 

Жарқыл, Жасыл фонарь, Өрмекші адам, Кек алушылар, Тор, Темір адам, Доктор Стренж, Фантастикалық төрттік және басқа да көптеген кейіпкерлер Батман мен Суперменге қосылды.  

Алпысыншы жылдары Comic-Con сияқты конвенциялар алғаш рет пайда болды. Бүгінде бұл ойын-сауық индустриясының барлық салаларына арналған ірі фестивальға айналды. Олар үшін хабарландырулар, премьералар мен танымал хабарландырулар дайындалуда, ең ірі кинокомпаниялар мен кітап, комикс және видео ойындар шығарушылары ұсынылған және келушілер арасында көптеген жұлдыздар бар. Бірақ сол кезде, елу жыл бұрын, бұл бір-бірімен сөйлесетін, комикстерді сататын және сүйікті серияларының жетіспейтін нөмірлерін сатып алуға ұмтылатын комикстердің жанкүйерлерінің жиыны болды. 

Қола дәуірі 

Жанрдың барлық авторлары комикс кодексімен шектелген әңгімелерді шығаруға мүдделі болмады. Сондықтан қарапайым журналдардан басқа көптеген фанзиндер, әуесқойлық және бейресми басылымдар жарияланды. Олардың беттерінде авторлар цензурадан қорықпайтынын және оларды толғандыратын әлеуметтік, саяси және философиялық тақырыптарды көтеретінін айтты. 

Сексенінші жылдардың ортасында комикс индустриясы өзіндік ренессансты бастан өткерді. Дәл сол кезде жанрдың шекарасын қайта анықтап, суперқаһармандық оқиғаларды күлкілі суреттерден қараңғы, кейде тіпті тағдыры бұрмаланған адамдар туралы қорқынышты оқиғаларға айналдырған авторлар пайда болды. 

Әсіресе, 1985-1987 жылдар аралығындағы сегмент жемісті болды, ол кезде бірнеше айлық үзіліспен Алан Мурдың керемет адамы, Фрэнк Миллердің «Қара рыцарь оралады», Арт Шпигельманның Маусы, Алан Мур мен Дэйв Гиббонстың «Қауіпсіздік: Қайтадан туылды» фильмі және Фрэнк Миллер мен Дэвид Мацзучеллидің «Бэтмен: Бірінші жыл», Алан Мурдың «Ертеңгі адамға не болды» фильмдері пайда болды. 

Тоқсаныншы жылдардың ортасынан бастап комикстердің жаңа түрі – вебкомикс пайда болды. Сондықтан олар Интернетте, көбінесе арнайы ресурстарда жарияланған жолақтарда хитке айналды. Веб комикстері қағазсыздығымен, ыңғайлылығымен және суретші өз тарихын қалағанша дамыта алатын шексіз кенеп сияқты мүмкіндіктерінің арқасында танымал болды. 

Қараңғы дәуір - қазіргі заман 

Бізде AST-те жарияланған көптеген комикстер бар. Біз Карл Баркс пен Дон Розаның Дональд Дак пен Скрудж ағайдың шытырман оқиғалары туралы орыс классикалық әңгімелерін шығарамыз. Карл Баркс бұл әңгімелерді 1942 жылдан жетпісінші жылдардың соңына дейін бірнеше ондаған жылдар бойы салған. 

Баркс комикс әлеміндегі Уолт Дисней деп аталады, ол Микки Маустың шулы досынан Дональд Дакты терең және ажырамас тәуелсіз кейіпкерге айналдырды. Үйрек әлемін ондаған басқа кейіпкерлермен байытты, олардың ең маңыздысы - әлемдегі ең бай дрейк.   

Дон Роза Баркс ісінің ең канондық мұрагерлерінің бірі болып саналады. Ол көптеген классикалық Баркс хикаяларының жалғасын жазған және «Скруж Макдактың өмірі мен уақыты» культтік графикалық романын жасаған, онда ол толық өмірбаянын біріктірген. Скрудж өзінің бақытты тиын алған сәттен бастап және Скрудж өзінің отбасымен ұзақ уақыт бойы алғаш рет кездескен Аю тауындағы есте қаларлық кездесумен аяқталады. 

Нил Гэйман көпшілікке «Америка құдайлары», «Жұлдыз шаңы» және «Еш жерде» тамаша романдарының авторы, сондай-ақ балаларға арналған «Коралин», «Қабірлер оқиғасы» және «Тақ және аяз алыптары» кітаптарының авторы ретінде танымал. Ол өз жұмысын комикстерден бастады...  

Гайманның ең көрнекті графикалық туындысы «Сандман» сериясын басып шығару құқығы бізге тиесілі болмаса да,  баспада Гайманның бірнеше романдарының бейімделулері жарық көрді.  

Нил Гэйман шығармалары графикалық романдарға бейімделген жалғыз автор емес. Стивен Кингтің «Қара мұнара» және «Төбелес», «Феврдің армандары», «Тақтар ойыны» және Джордж Мартиннің «Ландшафтық рыцарь» фильмдері де осындай интерпретацияға ие болды. Төрт, Өрмекші адам, Доктор Стренж, Марвел әлемінің табынушылық кейіпкерлері Нил Гайманның 1602 жылы жасалған қиялы. 

Комикс сынды инновациялар бүгінгі күнге дейін сүйікті және танымал өнер түрі болып қала беретіні сөзсіз.